Mina’an bix ujeel upáajtal uma’alob beeta’al dokumentasyoon yéetel udeskripsyoonil le LSMYo’ wa ma’ uyookolo’ob le tooto’obo’ yéetel uyéet kaajilo’ob uyoojelo’ob ut’aano’ob leengwa de seenyas. Le beetike’, le táakpaja’ano’ob te’ Proyekto LSMYo’ jach k’a’béet ubino’ob kuxtal yiknal tooto’ob. Le meetike’, suka’an inbino’on te’ mejen kaajo’obo’ yo’olal inwiliko’on bix ukuxtal máak, inmúul meyajo’on yéetelo’obe’, yéetel inmáansiko’on uk’iinil yéetelo’obe’. Bey tuno’, le tooto’obo’ jach k’a’beto’ob te’ proyeectoa’, umeyabo’obe’ gráabar, ts’íib yéetel sut t’aan.
La documentación en diferentes comunidades (inicialmente Chicán y Nohkop pero más recientemente también Trascorral, Cepeda, y Chemax) nos ha permitido encontrar elementos para entender